Informatii pentru cumparator

Va prezentam in cele ce urmeaza o serie de sfaturi menite sa va ajute sa achizitionati cea mai buna proprietate conform cerintelor si bugetului dumneavoastra.

Cum aleg ce proprietate vreau ?

Punctul de plecare in acest demers il reprezinta zona aleasa si bugetul aferent pentru tranzactia imobiliara.

Pasul urmator este de a prezenta unui agent imobiliar cerintele dumneavoastra, iar agentul imobiliar va va furniza o oferta completa cu proprietatile listate in agentia pentru care lucreaza, conform cerintelor dumneavostra.

Din lista de imobile prezentata de agentul imobiliar, dumneavoastra puteti alege ce doriti sa vizionati si ce vi se pare dumneavoastra ca se muleaza nevoilor dumneavoastra.

Toti cumparatorii in momentul in care se decid ca vor sa achizitioneze o proprietate, se gandesc si la faptul ca in viitor poate vor vinde acel imobil pentru a achizitiona altul mai mare. De exemplu, cine se orienteaza sa cumpere un apartament cu 2 camere este clar ca in viitor va dori ceva mai mare si va cauta sa achizitioneze unul cu 3 sau chiar 4 camere, cine achizitioneaza un apartament cu 3 camere probabilitatea este ca in viitor va cauta sa achizitioneze o casa / vila, ca urmare trebuie sa stiti foarte bine ce anume cautati pentru ca in viitor acest lucru va poate usura munca.

 Etapele ce trebuiesc parcurse in cazul vanzarii unei proprietati

1. Primul pas este stabilirea pretului final al proprietatii cat si faptul ca ambele parti, atat vanzatorul cat si cumparatorul, sunt de acord cu acest lucru.

2. Al doilea pas se permite cumparatorului sa verifice acetele de proprietate ale vanzatorului. Cumparatorul poate studia actele DOAR in prezenta vanzatorului si DOAR la un birou notarial. Nu se vor da de catre cumparator niciun fel de acte in original catre cumparator.

3. Al treilea pas implica semnarea antecontractului de vanzare-cumparare, de preferat in fata unui notar. Acest antecontract reprezinta promisiunea asumata reciproca a ambelor parti implicate in tranzactie, de a incheia in perioada urmatoare, la pretul stabilit, contractul de vanzare-cumparare al proprietatii. In antecontract sunt stabilite elemente importante privind tranzactia si anume: pretul vanzarii - cumpararii proprietatii, data limita de semnare a contractului de vanzare-cumparare, termenul limita de eliberare a proprietatii, avansul perceput prin antecontract, modalitatea de plata a pretului proprietatii.

Semnarea antecontractului este foarte importanta, iar prin semnarea acestuia intelegerea partilor capata valoare juridica. Incalcarea in orice fel a prevederilor stipulate in antecontract, faciliteaza oricarei parti implicate in tranzactie, atat vanzator cat si cumparator, deschiderea unei actiuni in instantele de judecata.

4. Pasul patru Semnarea constractului de vanzare-cumparare la notar. Ambele parti fiind obligate sa ia de la notariat cel putin un exemplar al contractului de vanzare-cumparare.

Ce acte trebuie sa solicitati vanzatorului inainte de semnarea contractului de vanzare - cumparare

 

1. Actul de proprietate asupra apartamentului, care poate fi dupa caz: contract de vanzare-cumparare, certificate de mostenitor, contract de donatie, sentinta civila definitiva si irevocabila, etc;

2. Extrasul de carte funciara, care se obtine de catre biroul notarial de la Oficiul de Carte Funciara din cadrul Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara si este valabil 10 zile de la data depunerii cererii. Extrasul de carte funciara este documentul care certifica datele de identificare ale unei proprietati, precum si situatia juridica a acesteia (daca este sau nu ipotecata, daca exista sau nu interdictii de instrainare, etc.);

3. Documente care certifica faptul ca vanzatorul nu are datorii in legatura cu apartamentul vandut (certificatul fiscal, care se obtine de la Administratia Financiara si care confirma faptul ca proprietarul este la zi cu darile fata de stat; adeverinta de la asociatia de proprietari, care sa arate ca proprietarul este la zi cu plata cheltuielilor de intretinere, de reparatii sau alte cheltuieli comune; adeverinta de la Electrica, care sa arate ca proprietarul este cu platile la zi;

4. Certificatul energetic, document care atesta performanta energetica a cladirii, prezentarea acestuia devenind o obligatie legala a vanzatorului incepand cu 2013;

5. Declaratie de la primarie (dupa caz) cu specificarea ca imobilul nu este revendicat sau notate procese in circuitul civil, in situatia in care imobilul a fost dobandit in baza Legii 10 sau 112.

6. Actele de identitate ale vanzatorilor